به گزارش شهر بورس، حضرت نوح (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم و از چهره‌های مهم قرآن، تورات و انجیل و در واقع تمام ادیان ابراهیمی (ع) است. داستان طوفان و سیل جهانگیر در میان تمامی مردم جهان با تفاوت‌هایی نقل‌شده است و علاوه بر آن هزاران فیلم مستند و تخیلی و داستانی در سینماهای کشورهای […]

به گزارش شهر بورس، حضرت نوح (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم و از چهره‌های مهم قرآن، تورات و انجیل و در واقع تمام ادیان ابراهیمی (ع) است. داستان طوفان و سیل جهانگیر در میان تمامی مردم جهان با تفاوت‌هایی نقل‌شده است و علاوه بر آن هزاران فیلم مستند و تخیلی و داستانی در سینماهای کشورهای جهان ساخته و اکران شده است که مهم‌ترین آن فیلمی است که در سال ۱۹۲۸ میلادی در آمریکا با تم رمانتیک ملودرام آمریکایی به کارگردانی مایکل کورتیز و همکارانش با عنوان کشتی نوح ساخته شد که تاکنون در تمامی سینماهای مهم جهان به نمایش درآمده است.

علاوه بر آن داستان حضرت نوح (ع) در سوره‌های مبارکه‌ی نوح، الاعراف، یونس، هود، قمر، مؤمنین، صافات و اسراء نیز از سوی وحی الهی پرداخت شده است و خلاصه‌ی این واقعیت این است که کشتی را حضرت نوح به دستور بزرگ پروردگار و راهنمایی حضرت جبرئیل ساخت تا مؤمنان و خداپرستان و یک جفت از انواع حیوانات روی زمین سوار آن شوند تا از عذاب الهی که به صورت طوفان سهمگین کافران را فرا می‌گرفت، ایمن باشند.

مفسّران معتقدند که کشتی نوح یک کشتی بزرگ و پیچیده بوده که علاوه بر مؤمنان، یک جفت از نسل هر حیوان و همچنین آذوقه کافی و اثاثیه زندگی در آن حمل می‌شد و علاوه بر آن طبق استنادات قرآنی از استحکامات لازم برخوردار بوده که با موج‌های عظیم طوفان و آب و باران مقابله نماید.

با این وصف در سوره‌ی مبارکه‌ (قمر) مشیّت الهی ایجاب می‌کند که کشتی نوح را برای عبرت آيندگان برجای گذارد و به‌عنوان نشانه‌ای آشکار و یک واقعه‌ی تاریخی مایه عبرت آیندگان باشد. بااینکه مورخان مسلمان تاریخ وقوع طوفان نوح را بیش از ۳ هزار سال قبل از میلاد برآورد کرده‌اند ولی جمعی از باستان‌شناسان، زمین شناسان، اندیشمندان و دوستداران نشانه‌های خداوند بر روی زمین از زمان‌های قدیم به دنبال کشف بقایای کشتی نوح برآمده‌اند و تا کنون کشورهای ترکیه، آذربایجان، سوریه، عراق، لبنان، یمن و ایران که بر اساس استنادات تاریخی احتمال می‌رود بقایای این کشتی یافته شود، موردتوجه اندیشمندان و باستان‌شناسان قرارگرفته است‌.

چون گفته می‌شود با اعجاز قرآنی همه‌ی مردم دنیا تقریباً داستان کشتی نوح را شنیده‌اند جالب می‌نماید که بقایای این کشتی که خداوند آن را نشانه و مایه‌ی عبرت جهانیان قرار داده، کشف شود و هم‌اکنون در هزاران سایت و شبکه‌های اجتماعی هرازگاهی سخن از کشف بقایای این کشتی می‌گردد و علاوه بر آن در دانشگاه‌های معتبر مطالعات اسلامی در آمریکا، اروپا و جهان اسلام و همچنین مرکز اسلامی الازهر در این زمینه پایان‌نامه‌ها و مقالات مستند علمی زیادی منتشر می‌شود. با این وصف جهان به دنبال کشف بقایای این کشتی است و هنوز دقیقاً مشخص نیست که این کشتی در کجا پس از آرام گرفتن طوفان به زمین نشسته است.

در کلام‌الله مجید محل نشستن آن کوه جودی بیان‌شده که هنوز دقیقاً برای بشر مشخص نیست که این منطقه در کجای عالم هستی قرارگرفته است.

هم‌اکنون بعضی از مراکز فرهنگی و هنری و موزه‌های مطرح جهان ادعا می‌کنند که بخشی از بقایای وسایل کشتی را به معرض عموم گذاشته‌اند که موزه‌ی عمومی واتیکان نمونه‌ی آن است و اخیراً نیز در یکی از شهرهای آمریکا کشتی نوح به صورت تخیلی، مشابه‌سازی و ساخته‌شده است و گردشگران بين‌المللی زیادی را برای بازدید از خود جلب کرده است.

در گذشته به دنبال پخش تصاویر ماهواره‌ای از دامنه‌های قلل ۱۸۹۰ متری کوه آرارات در ترکیه در دهه‌ی ۵۰ میلادی، گروه‌های زمین‌شناسی و باستان‌شناسی سال‌های سال به تحقیق و پژوهش در این مناطق سخت و صعب‌العبور شده‌اند و زلزله‌ی ۱۹۷۸ میلادی منطقه‌ی آرارات یک فسیل بزرگی را به صورت کشتی به بیرون کشاند که هم‌اکنون کمپ‌های گردشگری در دامنه‌های آرارات سالانه پذیرای هزاران گردشگر خارجی است.

در ایران نیز چند سال پیش تحقیقات استاد دانشگاه شهید رجایی تهران در اطراف دامنه‌های زاگرس این گمانه‌زنی را شدت بخشید که بخشی از بقایای کشتی نوح در این منطقه دیده شده است که بعدها چند محقق انجمن (نوح شناسی) آمریکا به منطقه آمدند و گزارش‌هایی را درباره‌ی احتمال صحت وجود این بقایای کشتی نوح را تأیید کردند اما دکتر غلامرضا ستوده عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های شیراز اخیراً با استنادات دقیق هندسی و ریاضی و ابزارهای جدید علمی و نقشه‌های ماهواره‌ای و استنادات تاریخی و تعیین واحدهای شرعی از خط کعبه‌ی عظیم به این نتیجه رسیده است که کشتی نوح در منطقه‌ی کوهستانی موسوم به کوه‌های رنگی و نمکی خواجه در ۱۰ کیلومتری شمال تبریز آرام گرفته است.

نویسنده‌ی این سطور جزئی از این مقاله‌ی مستند و علمی ۲۲۸ صفحه‌ای را که اخیراً در اکثر سایت‌های معتبر دانشگاه‌های شیراز جلب توجه می‌نماید برای تنویر افکار عمومی و ادامه‌ی کاوش‌های علمی، ملی و بین‌المللی می‌آورد و در آخر این مقاله فایل ۲۲۸ صفحه‌ای کلیات نظریه‌ی علمی مذکور را به نشر عمومی گذاشته است.
جهت کشف واقعیت باید به دو نور مجهز شویم:

۱- مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت و ایمان کامل به جزئیات و ظرایف این منابع
۲- استفاده از جدیدترین ابزارهای علمی روز، از قبیل تکنیک‌های سنجش از دور به کمک ماهواره‌ها و پهپادها
۳- استفاده از سایت‌های حاوی نقشه‌های ماهواره‌ای و ابزارهای محاسباتی کار با این نقشه‌ها (جهت محاسبه فاصله مستقیم بین نقاط، ارتفاع از سطح دریا و …)

به کمک حدیثی از امام علی (ع) که در آن قطر خورشید معادل ۹۰۰*۹۰۰ میل معرفی‌شده است می‌توان مقدار مایل شرعی که معادل ۷۱۹۳۶.۱ کیلومتر است را به‌عنوان کلیدی مهم در محاسبات فواصل نقاط مهم عالم به دست آورد. از این معیار می‌توان واحدهای شرعی مانند ذراع، فرسخ و برید را نیز محاسبه نمود.
حال اگر از کعبه خطی به حرم امام حسین (ع) وصل کنیم و آن را ادامه دهیم پس از گذر از شهر کاظمین و ادامه این مسیر نهایتاً به گنبد نمکی خواجه در شمال شهر تبریز خواهیم رسید. فاصله این خط از کعبه برابر است با تعداد سوره‌های قرآن در ۱۰ میل شرعی:

۱۱۴*۱۰ mil = 114*10*1.71936 Km = 1960 Km

پس از رسیدن به این نقطه، به کاوش در تصاویر ماهواره‌ای اطراف محل موردنظر پرداختیم و با مشاهده ساختار کوه‌ها به این نتیجه جالب رسیدیم که رشته‌کوه‌های این منطقه دو تکه شده است و بر روی این قسمت، رودخانه آجی چای جریان دارد.

با بررسی ابعاد و مشخصات گنبد نمکی و رودخانه جاری بر روی آن و بررسی دقیق‌تر روایات تاریخی، نظریه جدیدی درباره محل ساخت و شیوه ساخت و محل نشست کشتی نوح شکل گرفت که خلاصه آن به شرح زیر است:
سازه کشتی به ابعاد کلی ۳۴۴۰ متر در ۲۱۵۰ متر و ارتفاع ۳۴۴ متر در منطقه جنوب کوفه ساخته‌شده است.
این سازه از ۲۳۸۰۰۰ درخت نخل (با ارتفاع ۵۰ متر) و ۱۲۹۰۰۰ میخ بسیار بزرگ (در ابعاد ۵.۱ متر) ساخته‌شده است. قسمت مفید کشتی دارای ابعاد ۱۸۵۰ در ۵۲۰ متر در هفت طبقه ساخته‌شده است و بر روی آن سر و دم و بال‌هایی بزرگ جهت تعادل و شناوری سازه نصب گردیده و کل سازه توسط قیر نفتی موجود در منطقه کوفه عایق‌کاری شده است.

ارتفاع آب در طوفان در حدود ۹ کیلومتر بوده است و با فشار زیاد، این سازه بزرگ را از جا در آورده و به راه انداخته است.

کشتی پس از شناوری بر روی آب و حرکت به مدت ۱۶۴ روز و طی مسیری در حدود ۴۰۰۰۰ کیلومتر (معادل با طول خط استوا) نهایتاً بر روی گنبد نمکی خواجه (در شمال غرب تبریز) که کوهی کم ارتفاع و سست است نشسته است.

با توجه به فشار بالای سازه در لحظه برخورد سنگ‌های کوه را به خاک و پودر تبدیل کرده و به علت وجود آب زیاد و گلی شدن خاک‌ها و حل سنگ‌های نمک، نهایتاً به میزان ۳۴۴ متردر گل و نمک فرورفته تا هم‌سطح زمین شود.
بال‌های بزرگ کشتی مانع انتقال کشتی به پایین‌تر شده‌اند و احتمالاً براثر برخورد با کوه دچار شکستگی شده‌اند، اما قسمت مرکزی سازه که شامل مسافران کشتی، حیوانات، گیاهان و آذوقه سفر بوده است به‌سلامت به زمین رسیده است. مسافران در اطراف تبریز ساکن شده‌اند و شهرها و بناهای بزرگی ایجاد کرده‌اند و حتی کتیبه‌های بزرگی بر روی سنگ‌های منطقه ایجاد نموده‌اند.

اعداد به‌دست‌آمده برای کل سازه با ابعاد اعلام‌شده در احادیث فقط یک ضریب ده اختلاف دارد و احتمالاً اهل‌بیت (ع) جهت عدم اعتراض مخاطبان به‌جای ذراع متداول عصر حاضر از واحد ذراع زمان نوح که بزرگ‌تر از الان بوده ، استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد اندازه ذراع زمان حضرت نوح (ع) ده برابر ذراع زمان حال باشد.

گزارش از محمد فرج پور باسمنجی