به گزارش شهر بورس و  به نقل از تجارت نیوز، بازار خودروهای وارداتی و تعرفه واردات خودرو در ایران سال های زیادی است که در مورد آن بحث می‌شود و منتقدها و طرفداران زیادی دارد. در ۱۰ اسفند نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند حقوق ورودی خودروهای سواری در سال آینده حداقل به میزان هشتاد […]

به گزارش شهر بورس و  به نقل از تجارت نیوز، بازار خودروهای وارداتی و تعرفه واردات خودرو در ایران سال های زیادی است که در مورد آن بحث می‌شود و منتقدها و طرفداران زیادی دارد.

در ۱۰ اسفند نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند حقوق ورودی خودروهای سواری در سال آینده حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن تعیین شود.

در حالی که طبق قانون، «کمیسیون ماده یک» مرجع تعیین تعرفه واردات کالاهای وارداتی است، مجلس شورای اسلامی تعرفه ورود خودرو به کشور در سال آینده را ۸۶ درصد اعلام کرد. این مصوبه اما در شرایطی است که واردات خودرو به کشور از خرداد ۹۷ ممنوع شده و برنامه‌ای قطعی نیز برای لغو این ممنوعیت در دست نیست. طبق اخبار رسیده از مجلس، نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، مقرر کردند حقوق ورودی خودروهای سواری در سال ۱۴۰۰ حداقل به میزان ۸۶ درصد ارزش گمرکی آنها تعیین شود.

به گفته کارشناسان، در صورتی که کمیسیون ماده یک با تغییر تعرفه واردات خودرو موافقت نکند، مصوبه مجلس به نوعی قابلیت اجرایی نخواهد داشت. حتی این امکان نیز وجود دارد که شورای نگهبان با توجه به محدودیت قانونی، مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو را رد کند.

فربد زاوه کارشناس خودرو در اسفند سال ۹۹ گفته بود که با توجه به اینکه ارز مرجع برای محاسبه تعرفه واردات کالا هنوز همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، آزادسازی ورود خودرو به کشور باز هم کاهش شدید قیمت را به دنبال خواهد داشت. وی با بیان اینکه انتظار می‌رود لغو ممنوعیت واردات خودرو با همین تعرفه ۸۶ درصدی، به ریزش حداقل ۵۰ درصدی قیمت در بازار وارداتی‌ها منجر شود، افزود: الان خودرویی مانند تویوتا لندکروز، حدودا ۵۰ هزار دلار قیمت دارد که با احتساب نرخ آزاد ارز (برای محاسبه قیمت پایه) و تعرفه ۸۶ درصدی، این خودرو در نهایت با قیمتی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید و در این شرایط، قیمت مدل‌های فعلی موجود در بازار شکسته خواهد شد.

فربد زاوه درگفتگویی به غلط بودن قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و توضیح داد که با توجه به تعرفه واردات خودرو و افزایش چشم‌گیر قیمت آن‌ها و ضعف‌های موجود در بازار خودروسازی داخلی قیمت‌ها و رقابت در بازار به شکل درستی شکل نگرفته است.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: بسیاری از خودروهای خارجی با قیمت کارخانه دلاری نسبت به قیمت‌ها در بازار ایران اختلاف بسیار شدیدی دارد. خودرو ۲۰۷ با قیمت حدودی ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود که تو این رنج قیمت بسیاری از خودروهای خارجی در حال معامله هستند. همچنین در بازار داخلی تویوتا لندکروز با قیمت حدودی ۹۰ هزار ذلاری در حال خرید و فروش است. این قیمت‌ها در حالی است که قیمت خودروهای داخلی به نسبت قیمت خودروهای خارجی با همان قیمت از نظر کیفیت و امکانات تفاوت‌های بسیاری را دارند.

به عنوان مثال با قیمت حدود ۹۰ هزار دلار توانایی خرید بعضی‌ از خودروهای برقی نوین در بازار خارجی را دارید اما در بازار داخلی لندکروزی را می‌توانید بخرید که برای حداقل ۶-۷ سال پیش است و خودروهای سال این خودرو وارد کشور نشده است.

همچنین فربد زاوه به این موضوع اشاره کرد که با قیمت‌های ۴-۵ هزار دلاری تیبا و پراید در جهان خودروهایی وجود ندارد و حداقل قیمت خودروها در بازارهای جهانی حدود ۷-۸ هزار دلار است.

با قیمت حدودی پایین‌تر از ۱۵ هزار دلاری خودروهایی همچون فورد فیستا، نیسان ورسا، هوندا فیت و هیوندای اکسنت وجود دارند که با قیمت مشابه ریالی در حدود ۳۴۰ میلیون تومان در خارج از کشور معامله می‌شوند.

با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار که خودروهایی در رنج پژو ۲۰۷ را می‌تواند خرید، خودروهایی همچون فولکس‌واگن مدل Jetta، نیسان Versa و تویوتا Corolla 2021 را می‌توان خریداری کرد.

بنا بر این اختلاف قیمت و اختلاف امکانات و کیفیت اتومبیل‌ها بین ماشین‌های داخلی و خارجی با قیمت دلاری مشابه باید دید ممنوعیت واردات و تعرفه ۸۶ درصدی به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.